söndag, augusti 24, 2008

Stream of consciousness-ish: de första dagarna

Dag 1
Flyget anlände för tidigt (till Landvetter som var under ombyggnad), vilket senare visade sig vara bara bra efter som tiden helt enkelt tog slut denna dag. Mitt tfn-kort hade jag laddat redan i Finland och jag skaffade snabbt ett förmånligt buss-månadskort på Pressbyrån. Nanne hittade mig och mina väskor (kappsäcken med Heavy-lapp! :D) i ett köpcentrum och vi släpade oss till stället där man skulle hämta ut sin nyckel samt Erasmus-paketet med madrass etc. På väg dit mötte vi två spanjorer som gestikulerade på långt håll och frågade "Are you Jessica? Jessica from Facebook?"! :D Mitt rum såg vääldigt kalt ut och var mindre än jag trott, men riktigt passlig storlek iaf! Ett brev väntade i postfacket, tack för det! Snabbt vidare till IKEA som tömdes effektivt av mig som inte vill ångesta i ett kal(l)t rum i fyra månader. Nanne åkte iväg till Linda och jag släpade hem IKEA-kassen (axeln vereslihalla...), bäddade sängen och åkte tillbaka in mot centrum. Efter att 88 nr betjänats före mig och jag väntat i 1 h 25 min fick jag Internet-rättigheter, under tiden hade jag bondat med olika utisgrupper och skaffat lite svenska telefonnummer till kännykkän (d.v.s. mobiiiilen). Hem igen via en kvällsöppen matbutik, hurra för lite bröd och en banan! Sedan till utisölet där det var fler nummerutbyten och trevlig samvaro. Av någon anledning är jag välkänd, en människa sa "I'm still looking from Jessica from Finland". Trevligt att jag är väntad! :D
En utistutor dök upp och bjöd på snus; utisarna blev helt till sig och undrade vad man skulle göra med det, om det var olagligt, om man kunde göra nåt annat medan man snusade etc. Roligt att se, många kommer från länder med slappare drogpolicy men blir helt galna då de får syn på snus! :D

Dag 2
Efter att ha skaffat bibliotekskort (är man nörd så är man) hängde jag med Nanne, Linda och Johanna hela dagen och Nanne&jag fick turistguidning i Götet. Fötterna blev sjuka av allt promenerande men det var gött! ;) Speciellt gött var det kanske på tårtbuffén i Hagatrakten, ät hur mycket du vill för 65 kronor! Nanne var en expert och förstod att tar man mindre bitar så klarar man av fler sorter...
På kvällen hann jag fixa Internet åt mig innan det begav sig in mot stan igen, det blev biljard där Nanne, Linda och jag tappert kämpade mot de tre svenskarna men till sist fick inse att vi besegrats. Staden kändes just så mellaneuropeisk som jag mindes, härligt!

Dag 3
Alla kände sig ganska möra men vi traskade tappert omkring på stan igen. På eftermiddagen skildes vi från L&Joch Nanne flyttade in hos mig i stället. Vi strosade omkring lite i Olofshöjd ("studentgettot" där jag bor) och köpte sedan take away sushi, Nanne fick förklara för nybörjar-mig hur man skulle gå till väga. Efter vår candlelight dinner hann vi ännu med öl på Café Olof med litteraturtyskarna Alex och Susanne som talar helt sjukt bra svenska, man kan föra en helt vanlig diskussion med dem! *avundsjuk* De blev båda helt tända på idén på att ha en kräftskiva, så det får jag väl ta och organisera i något skede! :D Jag tycks annars också ha nåt underligt rykte som fixare här; människor hade för sig att det var mitt utisöl, jag får Facebook-meddelanden med tfn-nummer och frågot om accommodations och picnicar och jag vet inte vad! Lustigt!

Dag 4
Vädret blir typ bara bättre och bättre, svalt om kvällarna men soligt och fint om dagarna! Lite traskande på stan (what else?), Nanne storshoppade och jag hittade en massa saker jag måste åka och hämta en annan dag. Vi hittade till underbara Café Zenit (tack för tipset, ni vet vem ni är!) och satt i solen med alla fikande barnfamiljer och åt oss proppmätta på grekisk sallad och kokosboll. Mums!
Ikväll ska vi vara våghalsiga och laga mat i det allmänna köket! Jag har sett två invånare i huset varav den ena var snorkig och den andra log stort, så det känns pretty good.

Mitt rum är nu riktigt cosy efter IKEA-besök och uppackande av väskor (det gjorde jag färdigt igår...). Det ligger på andra våningen av tre (kök+rum på nedersta våningen, två rum per våning på de övriga). Trevligt nog har det utsikt inte mot de andra studenthusen utan mot en lugn gata och jag har en stor lönn utanför mitt ena fönster. Jag delar rummet med en silverfisk som dock inte vill dela på hyran. Busshållplats, postlåda, matbutiker och restauranger finns mycket nära, och det är gångavstånd till fakulteten, bokmässan och i princip även centrum. Extra madrass finns alltså också :).

Imorgon åker Nanne hem och det känns väldigt konstigt, då börjar ju utbytet på allvar känns det som! I veckan har jag lite utisinfon att gå på, veckan därpå börjar studierna.

5 kommentarer:

RUN WITH THE WAVE sa...

Hello there! Check out my website at www.runwiththewave.com

Anonym sa...

Vad kul att läsa om dina första dagar, du verkar ju ha fått en riktigt bra start (trots din kämppis ;)).

/karin

Jessica sa...

Kul att du förstod nåt, det blev lite rörigt igen :)

Anonym sa...

Nämen, Mikael Persbrandt är tydligen också på utbytesår! Tror inte att någon kommer att sakna honom på littvet-vessorna... söker febrilt efter vessaboken, var är den!? Nu ska jag gå och spionera på gulisar.

Jessica sa...

Jotack, han har inte ansökt om stipendium så han får inte vara här :P
Berätta berätta om gulisarna! Hur många är det? Finns det några pojkar i år?