fredag, augusti 29, 2008

Kräftis och badminton

Göteborgslivet fortsätter och som en åttadagarsveteran kan jag konstatera att jag förutom sambon framför allt saknar duscharna och brödet därhemma. Här är brödet sött och trycket i min dusch är pretty unexisting. Pengarna rinner iväg, det är mycket i början då jag måste skaffa saker till rummet och köket (och åt mig själv... ;)) och många avgifter måste betalas på en gång, ibland dessutom med deposit.

Igår var det kräftis! Vi lånade ett stort kök i Helmutsro, ett studentområde close to Olofhöjd (där jag bor, ju!) och dukade upp kräftor, toast och snaps! Kul! Jag är mycket stolt över tyskarna som glatt högg in på de salta kräftorna och försökte hänga med i snapsvisorna! :D Efteråt hittade vi en annan köksfest med massor av människor. Där talade jag bl.a. med en spanjor och frågade om han bodde i området och fick svaret "Inte egentligen". Han hade övernattat hos sin kompis första natten eftersom hans rum inte var ledigt än. Nå, nu är det visserligen ledigt, men han hade festat så mycket att han inte hunnit dit än... Då hade han alltså anlänt på måndagen...!
Ikväll blir det Erasmus Facebook-party, över 200 personer är på väg till ett ställe där brandgränsen är 60 pers :P Så troligen blir det att fortsätta in till stan eller något.
Som motvikt till kvällslivet - som verkar mycket aktivare så här i skrift än vad jag upplever det i verkligheten (det sägs ju visserligen att första steget till alkoholism är förnekande...) - har jag fixat kort till Fysiken, gym-systemet här. Nu ska det äntligen spelas badminton igen, hurra!

Solen skiner igen och jag ska snart bege mig till tvättstugan där jag förhoppningsvis förstår mig på maskinerna. I dag var det tänkt att vi skulle ha åkt till Migrationsverket för att meddela att vi bor i Sverige, men det stängde så tidigt att vi postponade det och jag shoppade lite i stället :). Det är fortfarande oklart för mig ifall jag över huvudtaget behöver registrera mig som nordbo, men jag antar att det inte kan skada. Informationen är i alla fall motstridig.

Inga kommentarer: