onsdag, juli 23, 2008

Om att lätta på pengapungen

Jag tar ytterligare ett steg mot Göteborg, den här gången ett mindre trevligt sådant i form av betalande av hyra. Jag besöker min vän som dock informerar mig om att det blir "billigast" att betala över nätet, endast 6,75 euro... Jäkla Sverige som har kronor, annars hade det varit gratis. Oh well, håller tummarna för att betalningen gick fram, jag betalade två hyror på en gång eftersom jag inte vet hur snabbt jag får tillgång till mitt svenska konto (om jag ens får det, jag har hört ett skräckscenario om en som jobbar i Sverige men inte kunnat få ut sin lön eftersom hon av någon underlig anledning inte får starta ett konto...). Byebye surt förvärvade pengar :P

2 kommentarer:

när det börjar sa...

Mm. Tydligen har svenska banker bestämt att man ska vara svensk medborgare för att få öppna konto. Eller ha med sig en släkting (svensk medborgare) som kan bedyra att du är du. Hade hört om det här innan jag åkte och fixade ett konto i Finland hos Nordea och var noga med att lyfta pengar från endast deras automater i Sverige.

Jessica sa...

nåmen äsch då. Fast min kompis som studerar i Sverige sa att det är väldigt lätt att få åtminstone ett "temporärt" personnummer... Fast kanske jag inte behöver det...