måndag, juli 21, 2008

Ennemmin söi kuin seleekäänsä otti*

Mina utflykter runtom i Finland fortsatte under veckoslutet, nu var det de djupa finska urskogarna uppe i Savolax som gällde. Js kusin gifte sig och jag fick vara med om mitt livs första bröllop. Kyrkdelen var rörande, tyvärr blev efterfesten aningen trist p.g.a. absolutister, språkbarriärer (svenska - savolaxdialekt - engelska - thai) och för trångt utrymme, tacka vet jag 60-årsfesten som vi fortsatte till i stället! Js släktingar är många, snälla och mycket trevliga, nu har jag äntligen träffat alla mostrar och morbröder med bihang och borde även kunna kombinera namn med rätt ansikte! ;)






Annat trevligt är att jag i dag - endast några månader försenat - tog ett sista ordentligt tag i min kära kandidatavhandling och fick den inskickad! Hurra för mig!
Om exakt en månad bär det av mot spännande äventyr i Svea rike. Längtar längtar, men känner mig fortfarande förvånansvärt lugn inför det hela. Känner jag mig stressad så är det över allt som borde göras innan jag åker, inte över själva åkandet i sig.

*) Smakprov på äkta savolaksiska! Betyder typ tack för maten :P

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jee för inlämnad kand! Super!

Jessica sa...

Säg inte annat! Det var liksom inte alls på tiden... :P

Sara sa...

Oh, inte mer än en månad kvar! Spännande. :) Det börjar nog inte kännas verkligt före man är på plats, åtminstone var det så för mej. Och ibland är det fortfarande väldigt overkligt att vara här, trots att det gått 2 ½ vecka för mej. Men du kommer att ha det helt super! Ser fram emot att läsa om hur det går.