torsdag, september 11, 2008

"Rousseau lade grunden till Sex and the City"

Intressanta föreläsningar har jag, då känns det inte så farligt att hålla på till nio på kvällen! Inspirerande lärare, trevliga diskussioner, trevligt när såväl lärare som studenter läst även nyutkommen litteratur så att även den kan tas med i diskussionen! Klart att klassikerna är viktiga, men det är ju roligt att kunna anknyta till eller jämföra med dagens (skön)litteratur! Skärpning ÅA!

Annars har jag gjort en hel del smått och gott; t.ex. invigt Lottas hyr-tv :). Igår var det förfest på klassiska Café Olof och sedan en fest på Handels som gällde, imorgon blir det lite lugnare (?) program med badminton, kaka&mat hos L&J och sedan bio med ett gäng utisar. Nästa vecka ska det ordnas tacokväll innan jag åker (till Finland, hurra!), och vem håller i tyglarna om inte fixar-Jessica? :D Jag gillar mitt svenska alter ego som fixar, är mer social och sportig, är den som lagar mat och är aktiv på timmarna!

Så har jag förresten också varit på möte med litt.vets ämnesgrupp; det var som en blandning av ett Prosamöte, ett ämnesrådslag och som jag föreställer mig att fakultetsrådslag är. Ingen personal närvarande, men man måste aktivera sig i studiefrågor. Vi ska hålla möte nästa vecka för att planera en insparksfest, jag ska gå på mötet, om inte annat så för att umgås med lite svenskar, det kan ju vara kul att lära känna någon som faktiskt bor här längre än några månader!

Vi är många deltagare på kurserna, kanske 30 på mina kurser och enligt hörsägen över 100 på grundkursen (och då går det dessutom ytterligare en kvällsversion av grundkursen!). Bakgrunderna är dock väldigt brokiga; förutom de som läser till lärare eller bibliotekarie finns det många som läser litt.vet. bara på skoj, tar strökurser i ämnen här och där. Det här är både bra och dåligt; det är ju bara intressant med olika bakgrund, men det leder tyvärr till att sammanhållningen på ämnet är låg eller icke-existerande, därför är det t.ex. svårt att få ämnesgruppen att fungera på lång sikt! Tacka vet jag mitt good old Prosa-gäng! :)

Inga kommentarer: