tisdag, september 02, 2008

Puh!

I dag hade jag min första föreläsning som dock var mest introduktion till två av kurserna jag ska gå. Personalen var allmänt rörig och det var många människor på plats, men de flesta ska visst bli lärare, så det kändes som hemma :). Det pratades om C-uppsatser hit och dit och det visade sig att den till omfånget och viktighetsgrad motsvarar en kandidatavhandling och jag började svettas. Som tur visade det sig att jag är en sådan där trevlig utbyteselev som inte behöver oroa mig över den saken, pust! Så slutet av hösten verkar bli ganska lugn eftersom de övriga kurserna har slutat (för att låta svenskarna ångesta över C-uppsatserna ifred) och jag bara håller på med min kvällskurs om Litteratur och genus. I den ska jag skriva en "vanlig" uppsats, i min teorikurs blir det hemtent(a) och i kursen om populärlitteratur muntlig tentamen; jag får verkligen prova på alla tentamensformer, de två sistnämda dessutom nya för mig!

I övrigt verkar systemet pretty much the same med få föreläsningar och desto mer att läsa till varje gång. Studerandena uppmanas köpa böckerna och mycket finns även i kompendier som kan köpas till ringa kostnad (fiffigt!).

Talade även med SGS Studentbostäder om det obefintliga trycket i min dusch, så nu håller jag tummarna för att det ska fixas!

Inga kommentarer: