måndag, augusti 30, 2010

Vomitofobi III

Malin Kivelä, hon är jees hon. Hon står bakom en av mina favoritböcker Du eller aldrig, och i Söderströms nyaste antologi Tråkboken skriver hon så här:

Även om böcker om sjuka människor annars stod högt i kurs blev böcker där ordet "kräks" nämndes bannlysta. Orden spy, uppkastning, kräkning i alla former, på papper eller uttalade, kunde förstöra min dag. [...] Jag gömde dessa böcker längst in i bokhyllan. [...] Lika hemskt som att jag själv kräktes var om någon annan gjorde det, för det betydde att kräkstämningen fanns i luften och kunde besmitta mig.

En fellow-vomitofob! Jag har förvisso aldrig gömt böcker i bokhyllan, däremot noggrant undvikit det uppslag i Barnens lexikon där ordet "kräkas" fanns. Med illustration och allt, the horror!

Inga kommentarer: