fredag, juli 16, 2010

Hafvet och sjöarne

Vårt lande ligger vid en sjö och jag försvarar därför sjöar in i det sista. Renare varmare vatten utan varken alger eller huggormar. Ibland kan jag dock få en längtan efter Havet, inklusive saltstänkt hud och sand mellan tårna (som ser så fint ut i skrift men oftast är bara jobbigt). Just i dag beror det på att jag igår kväll läste ut Sara Stridsbergs debut Happy Sally. Den var saltstänkt så det förslår, och annars också bra.

Nu funderar jag på vilken färgs Converse som ska få följa med på helgens Göteborgsreunion i Ähtäri. Insjöfinland alltså. Boken är åtminstone vald, det blir One Day av David Nicholls.

2 kommentarer:

Nina sa...

Ja här på Åland försöker jag spurtläsa slutet av Sofi Oksanens Stalins kossor (och ja, jag läser den på svenska...). Det är knepigt, om man är en snabbläsare kan man inte ta med sig bara en bok. Men om man läser något hos den man hälsar på får man vara så lov att ligga i.

Jessica sa...

jag undrade också hur många böcker du hade med dig för din långa vistelse, det är aldrig lätt det där med bokpackning. Gillade du Feelis-Pullman sen? ;)

Det är fint att du och dina ordskämt är tillbaka i landet igen :)