fredag, mars 12, 2010

Nollnoll-talet

Jag är numera tillräckligt gammal för att någorlunda ordentligt kunna se tillbaka på ett decennium. Under 80-talet var jag rätt upptagen med elementära saker som att lära mig prata och gå och under 90-talet var det främst viktiga saker som Backstreet Boys som gällde. Men nu ser ni, nu kan jag förhålla mig till 00-talet, the decade. Därför har jag också läst antologin Noll noll. Decennniet som förändrade världen, och jag måste säga att det var rätt trevlig läsning. Visserligen är den lite väl Sverige-/Stockholmsbetonad i sitt nämnande av Stureplan och ointressanta/legendariska mål gjorda av fotbollsnationen Sverige. Men hög igenkänningsfaktor finns det också, det gäller allt från bloggar (hejhej!) och Sommartorpet till Barack Obama och lattemammor. Finanskrisen, Atkins-dieten, YouTube, Facebook, 24, märkesväskor, Harry Potter-filmerna. You name it.

Då ni läser detta har ett exemplar av boken dessutom överräckts i födelsedagspresent åt L. Inte samma exemplar som jag läste though, så snåla är vi presentgivare ändå inte.

2 kommentarer:

när det börjar sa...

Så sneaky att publicera det här medan överräckandet skedde. Eller kanske det var just innan till och med? Superpresent! Och jag skulle inte alls ha tagit illa upp om just presentexemplaret lästs.

Jessica sa...

Sneaky indeed! Förhandspublicering is the sh*t! Nu publicerades det här ju lite tidigare eftersom H&M (hehe) dök upp lite senare än väntat, men du hade ju annat för dig än att läsa min blogg just då :)

Vi tänkte att den skulle vara passande, hoppas du gillar!