måndag, mars 01, 2010

Manligt järn


Såg den här minst sagt uppseendeväckande skylten alldeles i närheten av Järntorget(!) i Göteborg. Blev väldigt förvånad över att hitta en sådan skyltning i ett land som Sverige, men då jag nämnde händelsen för min vise far upplyste han mig om att jag tagit på mig genusglasögonen i onödan. Symbolen för man symboliserar nämligen också järn. En koll på Wikipedia ger dessutom vid handen att symbolen för kvinna även kan symbolisera koppar.

Så nu vet ni det. En dag då man lär sig något nytt är ju aldrig bortkastad, right?

4 kommentarer:

Temumriken sa...

Oj! Nu kände jag min allmänbildning växa en smula. Det där är ju intressant, och antagligen vettigt enligt nån logik. Järn är starkt och koppar vackert, typ...

Jessica sa...

Jag var själv lite förvånad över att jag inte hade stött på den här versionen tidigare. Tycker pappa sa att det hade något att göra med planeterna Mars och Venus också...?

gemini57 sa...

Stämmer, planeten Mars = järn och planeten Venus = koppar.
Jämför också järnhandeln Rautias moderniserade logo!

Jessica sa...

uuh, hade inte lagt märke till symbolen i logon annars, men nu ser man ju det klart och tydligt!