onsdag, mars 25, 2009

Du gamla du fria

Filter dimper ner genom brevinkastet, Filter som jag får betala dubbelt pris för eftersom jag bor på östra sidan om Finska Viken. Men åtminstone har jag nu fått tag på den, andra tidningar är ännu dyrare och finns ej heller som lösnummer här. Jag vill gå i vårskor, men i Finland är det snö. Häromnatten drömde jag att jag var i Stockholm, och jag gick omkring och var glad utan att ens ha hunnit titta på varken kläder eller böcker, jag hade typ köpt några tidningar och lite té och var redan rosig på kinderna av konsumtion. I Sverige har de mer av allt, stadsbiblioteken svämmar över av svenska böcker, det är gratis frakt på Adlibris och i varje gathörn finns det ett café jag vill sätta mig på antingen i sällskap eller ensam (för se, så radikal var jag därborta!). Om någon regelbundet skickade salmiak och Missä X åt mig, och om mamma blev bättre på att använda Skype kunde jag nog ta min kappsäck och åka igen.

Det är bra med drömmar. Jag vet inte om Sverige är en dröm, för här har jag mycket och där nästan ingenting förutom röda konsumtionsrosor på kinderna. En dröm är dock jag i Barcelona med ett skrivhäfte framför mig. En dröm som går att förverkliga tack vare en svensk skrivkurs. Sverigesvensk that is.

2 kommentarer:

Nina sa...

Bekant fenomen, det där med att betala supermassor mer för att få svensk tidning hem i postlådan än vad man skulle betala för att få den finska versionen... Det man gör under resorna till Stockholm är ju att inhandla tidningar och böcker! ;) Men så där på tal om konsumtion, här i nordamerika blir man nog konsumtions-hjärntvättad! Här finns faktiskt ALLT! HUR ska jag klara av att flytta tillbaka till Finland igen efter det här? ;)

Jessica sa...

Ja, du åkte ju ännu mer västerut än jag, så jag kan förstå att även konsumtionsivern och -beteendet ökar i takt med längdgraderna :)