tisdag, juni 16, 2009

Babyn till lunch

Under lunchrasten bläddrar jag i tidningen Vauva (eller var det Meidän Perhe, KaksPlus eller 9 kuukautta??) medan de tre gravida kvinnorna samt de kvinnor som fött barn på jobbet diskuterar förlossningar. Ska mannen vara med, tänk om man måste föda i korridoren, chefen lär ha tittat på sin ex-hustru "down there" då barnet föddes ("Se ei oo normaalia!!"), får man ha fler än en människa med sig till sjukhuset, ska man ha en bröstpump och ska den i så fall vara elektrisk? Så dyker chefen upp och meddelar att till hösten kommer var fjärde finländare att ha svininfluensa. Hon som är gravid med sitt första barn säger att hon inte kan gå omkring och vara rädd; man kan ju också bli överkörd av en bil. Chefen kontrar med att var fjärde finländare inte blir överkörd av en bil. Such a charmer.

Vi har även avhandlat att korvar ger en sura uppstötningar och att snälla (gravida) underchefen gjorde sitt graviditetstest på jobbet. Det här stör inte mig personligen, jag kommer att vara fullproppad med babyinfo när sommaren är slut och jag lagrar den infon tills det någongång förhoppningsvis blir aktuellt för min del. Det som däremot stör mig är att de gravida i lugn och ro får diskutera spyende och bristningsskador och hätäsektion och sedan tjuta över att någon har varit fräck nog att i lunchrummet värma fisk/soppa/något ostigt m.m. i micron. "Hyyyyyi, MIKÄ täällä haiseeeee???"

2 kommentarer:

Johis sa...

Nice! Ja visst är det mystiskt när blivande mammor med lugn talar om hätäsektion mm. Helt som proffs. Japp, stoppa på dig all info du bara kan, vet jag :)

Jessica sa...

Mm, både scary och reassuring!
Jag stoppar till hjärnkapaciteten tar slut :)